Nee is ook een antwoord

Nee is ook een antwoord

Als beginnend freelancer greep ik alle kansen die ik kreeg. Ik nam opdrachten aan voor een veel te laag tarief, simpelweg om ervaring op te doen. Ik nam opdrachten aan die ik niet zo leuk vond, omdat het me een beter CV opleverde en omdat niet alles in het leven altijd maar leuk kan zijn. Iedere kans, hoe klein of hoe oninteressant ook, greep ik aan. Hoe vol mijn agenda ook was, ik maakte altijd wel een gaatje vrij als dat betekende dat ik er een extra klant of opdracht bij had. Het leverde me een uitgebreid CV op, vol verschillende opdrachten en klanten. Ik ben er trots op dat ik over zoveel drempels heen ben gestapt en me niet te goed voelde voor opdrachten die ik minder leuk vond of waar ik minder mee verdiende. Ik werkte (en werk nog steeds) keihard. Dat vind ik belangrijk.

Maar er is ook een andere kant. De kant van ‘nee’ durven zeggen. Door de jaren heen, ben ik vaker ‘nee’ gaan zeggen tegen opdrachten. Dit heeft te maken met een combinatie van in een luxepositie zitten (ik heb inmiddels genoeg klanten en opdrachten en hoef niet meer iedere opdracht aan te nemen om geld te verdienen) en mezelf goed leren kennen.

Die luxepositie is iets moois. Drie jaar geleden stond ik te springen om opdrachten. Ik wilde zelfs dingen gratis doen, om maar zoveel mogelijk ervaring op te doen (gelukkig is dat nooit nodig geweest, maar je begrijpt mijn punt). Inmiddels werk ik niet meer voor het allerlaagste tarief (maar voor de duidelijkheid: ook niet voor het allerhoogste, want ik stel plezier in mijn werk altijd boven geld!). Ik heb een universitaire opleiding afgerond, ik heb ervaring en ik heb grote bedrijven zoals Harley Davidson, Coca Cola, Boom Uitgevers en Capgemini op mijn CV staan. Ik heb meer te eisen dan een aantal jaar geleden, want ik heb ook meer te leveren. Dat is het grote voordeel van ouder worden en meer ervaring opdoen. Het begon met zelf bedrijven mailen. Nu mailen die bedrijven mij.

Maar het belangrijkste stuk zit hem in het ‘mezelf goed leren kennen’, weten wat wel en niet bij mij past. Opdrachten waarvan ik weet dat ze niet passen bij mijn kwaliteiten en waarvan ik ook weet dat ze me weinig groeimogelijkheden bieden, sla ik steeds vaker af. Niet omdat ik er geen zin in heb, maar omdat ik weet dat ik dan niet volledig achter het eindresultaat kan staan. Het is enorm aantrekkelijk om iedere opdracht die je aangeboden krijgt aan te nemen (want voor een freelancer geldt: een opdracht erbij = meer inkomen) en soms is dit ook nodig. Soms moet je dingen doen die je nog niet zo goed kunt, om ervan te kunnen leren. Maar als een opdracht écht niet past bij mijn kwaliteiten, ben ik ook niet degene die het beste resultaat kan leveren (en is de klant dus ook niet blij met mij). Dat wil ik voorkomen. Natuurlijk ben ik ook maar een mens en is niet iedere opdracht die ik aflever 100% foutloos (dat zou wat zijn!), maar ik kan wel streven naar een hoge kwaliteit van mijn werk.

Ook zeg ik steeds vaker ‘nee’ als ik denk dat een klant niet bij mij past. Veel van mijn communicatie met klanten gaat via de mail en dus heb ik in het echte leven vrij weinig met mijn klanten te maken, maar toch zijn het mijn klanten. Het contact dat ik met hen heb, is heel belangrijk. Ik vind het prettig om een goede relatie met mijn klanten te hebben. Om te weten wie ze zijn, om leuk contact met elkaar te hebben en elkaar ook als mens te zien. Klanten waarbij ik het gevoel heb dat dit contact niet prettig is, zijn niet mijn ideale klant.

Ik zeg steeds meer ‘nee’. Nee tegen projecten of tegen de vraag of ik ergens op locatie kom werken. ‘Nee’ tegen opdrachten waarvan ik weet dat ik niet diep genoeg in de stof zit om een goed eindresultaat neer te zetten. ‘Nee’ tegen klanten die niet bij mij passen en ‘nee’ als mijn agenda vol zit. Als je ‘nee’ zegt tegen het een, zeg je ‘ja’ tegen het ander.

Ik zeg ‘ja’ tegen opdrachten die me inspireren (ook als het niet voor het hoogste tarief is), ik zeg ‘ja’ tegen klanten waar ik blij van word en ik zeg ‘ja’ tegen kansen waarvan ik denk dat ik ervan groei. Dat maakt mij gelukkig! Wat voor opdrachten of klanten maken jou gelukkig?