Netwerken: hoe doe je dat?

Netwerken: hoe doe je dat?

Netwerken. Ik vind het een ontzettend rotwoord, en tóch ben ik er iedere dag mee bezig en vind ik het heel belangrijk om hier tijd en aandacht aan te besteden. Benieuwd hoe ik tegen netwerken aankijk en, veel belangrijker: hoe ik het aanpak? Lees gauw verder!

Van Dale zegt het volgende:

net·wer·ken (netwerkte, heeft genetwerktcontacten aanknopen en onderhouden die nuttig kunnen zijn voor je carrière

Het woord ‘netwerken’ staat zéker in mijn top 10 van jeukwoorden. Niet omdat de betekenis ervan onbelangrijk of stom is, maar omdat ik het woord ‘netwerken’ altijd vind klinken alsof je alleen maar contact met iemand maakt met het doel om geld aan diegene te verdienen. In alle eerlijkheid: natuurlijk is dat heel vaak ook mijn doel, maar het woord ‘netwerken’ haalt het hele persoonlijke aspect van contact maken met anderen weg. Het klinkt als een zakelijke transitie, contact dat puur bedoeld is om er zelf beter van te worden en het klinkt al helemaal niet als een woord dat ik koppel aan interesse in degene met wie je overweegt een zakelijke samenwerking te starten. Daarom noem ik het nooit ‘netwerken’. Hoe ik het wel noem weet ik ook niet zo goed. Contact maken, klanten leren kennen, zoiets.

Want netwerken (ik noem het voor het gemak maar wel even zo) is super nuttig. Als je niet netwerkt, kan je het als zzp’er wel vergeten. Je kunt jezelf dan beter de €50 van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel besparen, want als je geen contact legt met anderen, kom je ook niet aan werk. Belangrijk dus om jezelf te laten zien aan de wereld en aan iedereen die mogelijk werk voor jou zou kunnen hebben. Maar hoe doe je dat?

Wie wil jij zijn als ondernemer? 

Het heeft alles te maken met de vraag wie jij wil zijn als ondernemer. Ga je voor het grote geld en ga je over lijken om je doel te bereiken? Tja, dan hoef je niet kieskeurig te zijn met WIE je zakelijke deals sluit, zolang die persoon jou maar verder kan brengen in je carrière. Met alle respect voor mensen die op die manier werken (want dit is keihard werken!) – ik werk niet zo.

De vraag wie ik wil zijn als ondernemer is er eentje die ik mezelf bijna dagelijks stel. Niet omdat ik het niet weet, maar omdat ik, in ieder nieuw contact dat ik leg met potentiële klanten, zeker wil weten dat die klant mijn ideale klant is en dat diegene bij mij en mijn bedrijf past. Over die ideale klant later meer, want ik wil eerst ingaan op het laatste: wanneer past een klant bij jou en bij jouw bedrijf? Voor mij is het belangrijk dat het mogelijk is om prettig en persoonlijk contact met mijn klanten te hebben. Zijn klanten onvriendelijk, eisen ze van mij het onmogelijke en vind ik het contact met de klant alles behalve prettig? Dan ga ik niet met die klant in zee, hoe goed hij ook betaalt, want zo wil ik niet werken. Goed contact, een grapje hier en daar, elkaar iets gunnen, en een goede en prettige basis hebben waardoor de samenwerking gesmeerd verloopt, is voor mij het allerbelangrijkste.

Wie is je ideale klant? 

Als je een goed beeld hebt van wie jij bent als ondernemer, dan is deze vraag gemakkelijk om te beantwoorden. Mijn ideale klant? Zoals ik hierboven al zei: een klant met wie ik prettig en persoonlijk contact kan hebben. Een menselijke klant. Mijn ideale klant is niet een klant die me bakken met geld betaalt. Die bakken met geld zijn natuurlijk hartstikke leuk, maar dan wél graag in combinatie met een leuk, prettig en menselijk iemand die mij die bakken met geld betaalt.

Waarom? Allereerst omdat je werk LEUK moet zijn! Je wil plezier hebben in wat je doet en dat lukt niet met klanten die niet bij je passen. Maar ook in lastige situaties heb je meer aan een klant die goed bij je past en met wie je goed contact hebt. Stel dat je als zzp’er een keertje ziek wordt. Stel dat je de opdracht verkeerd gemaakt hebt. Maar ook: stel dat je regelmatig met die klant om de tafel moet zitten om te overleggen. Dan heb je niets (of in ieder geval vrij weinig) aan een klant die niet menselijk is, die niet begrijpt dat iedereen wel eens ziek is, of aan een klant met wie het helemaal niet leuk is om een vergadering te hebben. En bovendien: als de klant leuk is, ben je zelf ook bereid om nét even wat harder te werken. Om die ene deadline die eigenlijk te strak is tóch te halen. Gewoon, omdat je graag voor die klant werkt.

… en dan terug naar netwerken 

En dan terug naar netwerken. Alles heeft met elkaar te maken. Als je weet wat jouw ideale klant is en wie jij wil zijn als ondernemer, weet je ook beter wáár je moet netwerken. Ik ga bijvoorbeeld nooit naar een vertalersbeurs. Ik vind mijn klanten voornamelijk via-via. Via Twitter bijvoorbeeld, waar ik op persoonlijke titel tweets plaats en leuk contact heb met mensen, contact wat regelmatig (ja, echt!) resulteert in hele leuke opdrachten en soms zelfs vaste klanten. Als ik met mijn honden in het bos wandel, gebeurt er hetzelfde. Leuk contact met mensen die ik veel in het bos tegenkom, resulteert in leuke gesprekken over wat je doet in het dagelijks leven. Meer dan eens heeft dit geleid tot het geven van mijn visitekaartje aan iemand die ik in het bos heb ontmoet en één van mijn vaste klanten, voor wie ik inmiddels al meer dan drie jaar teksten schrijf, heb ik op die manier ontmoet: gewoon in het bos, terwijl we allebei onze honden aan het uitlaten waren.

Laat je zien! En dat hoeft niet per se geforceerd op een beurs of een netwerkborrel. Dat kan overal. Vertel mensen wat je doet. Ook mensen die dichtbij je staan, of mensen die je via anderen kent. Heb altijd je visitekaartjes bij de hand en deel die uit. Gebruik je persoonlijke social media accounts om mensen te vertellen wat je doet. Via-via komt jouw verhaal altijd wel weer ergens terecht. Laat van je horen, gewoon op de plek waar je bent. Dát is netwerken, en dan komen de juiste, ideale klanten, écht op je pad.