14 jan Hoe kom ik aan mijn klanten?
Ik mag mezelf al ruim vier jaar ondernemer noemen. Vier jaren waarin het soms goed, en soms iets minder goed is gegaan. Gelukkig mag ik over het algemeen genomen terugkijken op jaren waarin mijn bedrijf alleen maar is gegroeid. Ik heb er regelmatig nieuwe klanten bij gekregen, afscheid genomen van oude klanten en inmiddels heb ik een klantenbestand waar ik blij mee ben. Hoe ik kom aan die klanten? Dat ga ik je vertellen. En nee – ik ga niet aankomen met tips als ‘Geloof waar je in verkoopt ‘ en ‘Zorg voor goede marketing’, want die snappen jullie. ‘t Is gewoon het echte verhaal. Zo kom ik aan mijn klanten!
PRATEN MET MENSEN, WAAR DAN OOK
In de lade van mijn bureau ligt een stapel visitekaartjes waar je u tegen zegt. Prachtige visitekaartjes, al zeg ik het zelf, maar ik heb er denk ik in het afgelopen jaar 3 uitgedeeld (en dat is al veel voor mijn doen). Mijn meest enthousiaste visitekaartjesuitdeler (is dat een woord?) is mijn man Roelof. Die strooit mijn visitekaartjes als pepernoten door de wereld, maar dat heeft nog nooit een klant opgeleverd. Een heel groot deel van mijn klanten leer ik zelf kennen zonder dat dat eerste contact bedoeld is als “klantenwerving”. Ik heb een aantal van mijn klanten leren kennen in het bos waar ik mijn honden uitlaat. Je raakt met elkaar aan de praat, en van het een komt het ander. En zo gaat het echt. Leer je mensen kennen? Dan ga je elkaar ongetwijfeld een keer vertellen wat voor werk je doet. En zo gaat het balletje rollen…
SOCIAL MEDIA
Ik ben heel actief op Twitter en Instagram. Mijn accounts zijn niet per se zakelijk, maar ik zorg wel dat mijn volgers weten wat ik doe. Ik post dus heel veel over mijn persoonlijke leven, maar omdat volgers weten dat ik vertaal en schrijf, heb ik al regelmatig via Twitter en Instagram berichtjes gekregen van mensen die een vertaler of schrijver zochten. Je hoeft dus echt niet meteen een zakelijk account te hebben. Zorg dat je zichtbaar bent, en dat mag ook met een persoonlijk account.
ZAKELIJKE ONLINE PLATFORMS
Hier zweer ik bij. Want ik kom écht niet iedere dag potentiële klanten tegen in het bos en mijn social media kanalen richt ik dus vooral persoonlijk, en niet zozeer zakelijk in. Er zijn veel klanten die ik “binnenhengel” via online of offline contact, maar in rustige tijden moet ook ik gewoon op zoek naar nieuwe opdrachten. Ik sta ingeschreven op een aantal platforms waar opdrachten op staan. Een voorbeeldje is Proz.com: een platform dat zich richt op (freelance) vertalers. Hier heb ik al veel leuke opdrachten vandaan gehaald.
FACEBOOK (JA, DAT BESTAAT NOG)
Ken je Facebook nog? Ik wel, en ik maak er zelfs nog regelmatig gebruik van. Op Facebook heb je verschillende groepen die goed werken. Ik zit in een groep voor vertalers, een groep voor tekstschrijvers, een groep voor ‘Ambitieuze meisjes’ en ga zo nog maar even door. Heel regelmatig staan er oproepjes op. Mensen zoeken dan een vertaler of een schrijver en ik kan daar heel simpel op reageren. Kind kan de was doen.
Mijn acquisitiebeleid is niet een enorm doordachte. Ik zorg dat mensen weten wat ik doe, dat ik zichtbaar ben en blijf en dat ik actief op zoek ga naar werk wanneer dat nodig is. In die actieve houding geloof ik misschien nog wel het meeste. Je krijgt terug wat je erin stopt – daar geloof ik op zakelijk gebied heilig in!
Hoe kom jij aan je klanten?